In Nepal worden kleine kinderen niet behandeld als uniek en waardevol. In veel gezinnen niet, en ook niet in het onderwijs. Een gelukkige kindertijd, een normaal leven en onderwijs worden hen vanwege armoede, onwetendheid, onrusten of natuurrampen (zoals de aardbevingen in 2015) onthouden. Het traditionele Nepalese kleuteronderwijs is erg dwangmatig en theoretisch. Er is weinig ruimte voor creativiteit en voor vaardigheden. Hierdoor ontwikkelen kinderen zich onvoldoende en worden ze niet goed toegerust en gestimuleerd. Om dit te veranderen, geeft het Early Childhood Education Centre (ECEC) adviezen en cursussen voor kleuteronderwijzers en voor onderwijzers in de onderbouw.
Er zijn gelukkig al heel wat scholen die hun kleuterafdeling hebben veranderd: niet meer de hele dag in de bank met boeken voor de neus, maar kleuters ruimte geven om al spelende te leren. De kinderen spelen vrolijker op het schoolplein waar het geleerde in de praktijk wordt gebracht. Ze hebben meer zelfvertrouwen en zijn vrijer in het uiten van hun gedachten en gevoelens. De kinderen hebben veel plezier op school. Dat trekt weer nieuwe leerlingen aan. Beter onderwijs is goed en nodig voor de toekomst van Nepal.
Van harte willen wij deze collecte bij u aanbevelen.